Rondje op de Waddenzee 2018

Reisverslag van een tocht naar de duitse waddeneilanden. Het doel was: de duitse waddeneilanden. Niet perse tot Wangerooge maar k. Om enige lucht in het schema te houden een huurperiode van 14 dagen. Een verwaaide dag of een fiets/wandeldag zijn dan allemaal mogelijk. Uiteindelijk zijn we gekomen tot Baltrum en alles bij elkaar 4 duitse eilanden. Heel relaxed en voldoende om ons een beeld te vormen van de ligging en de aard van de eilanden. Kijken hoever je komt. 

 

De wind lijkt heel bepalend voor zo'n tocht maar door de vele wantijen en tonnenroutes heb je meer motormomenten dan je lief hebt. 

  

JuistJuist is bijvoorbeeld een apart eiland met 1 duinrij. Vanaf de haven loop je door het dorp zo het strand op. Nordeney is groot (met aan twee zijden stranden maar de Oostzijde is heel fietsvriendelijk.

  1. Het schip76E13E68 0144 45B1 8D81 80F0E407E3C2
    1. Een Lemsteraak van 10.10 mtr gehuurd in Zoutkamp.  Het schip is eenvoudig en alles is met de hand te hijsen. Alleen voor het anker is er lier. Een beetje een natte slet vanwege het buiswater en de lange bochten. 
    2. Door de veelheid aan kastjes was de rotzooi snel opgeborgen en de drankkast geinstalleerd.
    3. Zoutkamp is een mooi dorpje vlak bij het Lauwersmeer en dus dichtbij de Waddenzee. Een prima haven om in te schepen.
    4. Als navigatie de kaarten van NV Charts (kaart NL en DE en digitaal DE13). Voor het oostelijk wad ook nog Europe van Navionics. Zowel op de Ipad als op de Xphone. De meegenomen Macbook Pro kwam uiteindelijk, na de installatie app GPS2IP op de Xphone, ook bruikbaar in beeld.
  2. Invaren op het Lauwersoog (5-6 Beaufort)
    1. Op het Lauwersmeer een dagje ingezeild. Lekker gelunched op het eilandje Senneroog en uiteindelijk op tijd door de sluis en in de buitenhaven van Lauwersmeer overnacht. 
  3. Ludjewad - Noordpolderzijl (4-5)IMG 0967

    1. In alle arrogantie of naiviteit besloten dat we het eerste uur met hoog water overal zouden kunnen varen. Jammer van dat ene plekje bij Lutjezand waar we jammerlijk vastliepen (LW 36). Wachten dus op het volgende tij wat gelukkig 20 cm hoger zou zijn. Als voorbereiding 30 mtr ketting uitgelopen in juiste richting.
    2. Inderdaad met hoog water weer los en vervolgens 2 wantijen gepasseerd en voor de ingang van de Noordpolderzijl droogvallende toegang geankerd in de beschutting van de verhoging van het Groninger Wad  (zol 24-26).
  4. Noordpolderzijl - Borkum (4)
    1. Eerst het wantij naar de Ra(Eems) en vervolgens de oversteek over die Eems naar Borkum. Met de wat onhandig windrichting een lange schommeling. 
    2. In Borkum gekozen voor de 1e haven. Die valt ook deels droog en is dus alleen geschikt voor schepen met een geringe diepgang !
    3. Na aankomst een leuke wandeling naar het stadje en 's-avonds met de laatste trein terug.
  5. rustdag
    1. Met op de haven gehuurde fietsen Borkum verkend. Ook het lichtschip in de 2e haven is de moeite waard om te bezoeken.
  6. Borkum - Juist (3)
    1. De vaarweg is ruim van prikken voorzien. Eigenlijk de enige dagtocht met veel schepen om ons heen. 
    2. juistJuist heeft een mooie haven die in zijn geheel droogvalt. De vlag hing er halfstok vanwege het verlies van 'Die Manschaft'.
  7. Juist - Baltrum (3)
    1. Een flink tocht door het overslaan van Nordeney. 
    2. Op het oostelijkste deel van Nordeney een hele verzameling van zeehonden. De toegang tot de zee tussen beide eilanden is door zandbanken nagenoeg afgesloten.
  8. Baltrum - Nordeney (3)
    1. Halverwege het grote eiland van Nordeney tocht besloten om dit mooie eiland te bezoeken. Een grote haven met uitstekende faciliteiten.
    2. Snel een fiets gehuurd en een rondje eiland gedaan.
  9. Nordeney - Greetsiel (3-4-5)De bedoeling was om in de buurt van Greetsiel de nacht door te brengen aan het anker (bij bij L9 oostelijk). De ruwe zee en de aanwakkerende wind deden ons na een uurtje besluiten om toch maar door de sluis te gaan.
      1. greetsiel pittorresque


    Bij het aanvaren van de sluis alle lampen op rood. Vervolgens gaat de sluis open en komt er een rondvaartboot uit. Wij maken ruimte zodat het schip, met de forse wind, makkelijk kan wegvaren. Tot onze verbazing begint de boot aan een draai en wil uiteindelijk weer de sluis invaren ! Dat hadden we nog nooit meegemaakt. 

    1. Greetsiel is met al zijn vissersboten in pittoresque aanblik. Als we 's-avonds uit gaan eten genieten we van het mooie dorp.
  10.  rustdag
    1. Wandelen en met de tarp uit de wind en uit de zon.
  11. Greetsiel - Ra -(Eems) (4)Met de wind op de kont richting Delftzijl en vervolgens de lange oversteek over de Eems naar de Ra. 
    1. Een prachtige plek om droog te vallen, de golven van deeilanderbalg Eems dempen per ton (R8-6).
  12. Ra (Eems) - Schiemonnikoog (Eilanderbalg) (3)
    1. 2 wantijen verder, met Rottummeroog enRottummerplaats in zicht op naar de Eilanderbalg.
    2. Droogvallen, na ton eb 14, net buiten de verboden zone. Het zand was slap en plakkerig en op sommige punten moet je je laarzen uit de modder trekken. 
  13. Eilanderbalg - Schiermonnikoog (1-2)
    1. Startend met een wantij wat enig geduld vergt ( 1,8 ).
    2. Vervolgens aan Lauwersmeer voorbij
    3. Dan via het Brakzand naar de prikken van jachthaven van Schiermonnikoog.
    4. Vlak langs de prikken varen anders loop je vast.
  14. Schiemonnikoog - Zoutkamp (3)
    1. Om te voorkomen dat we de volgende dag 's-ochtends om 4.30 uur zouden moeten vertrekken toch maar, na de ochtendwandeling naar her Rif, in de middag vertrokken naar de sluis van Lauwersmeer.
    2. Op het Lauwersoog via het Oude Robbengat (prachtige afmeerplekken) terug naar de haven, het Hunzegat.
  15. Op vrijdagochtend rustig opgeruimd en met een lunch bij de brug van Zoutkamp een heerlijk vakantie afgesloten en 'een Beetje Wijzer'.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen