RC Parapente 

(bijgewerkt d.d. 27 juni 2016)

rcparapenteOmdat vliegen nog steeds blijft trekken en de bouw van de Catalina niet erg vlot gaat toch maar opnieuw een rc Parapente (paraglider, gleitschirmm) met een gondola (harness, gurtzeug) gemaakt.

para lo 1e (5)De eerste poging was een een mislukking (te fragiel gemaakt) en ook de HobbyKing paraglider 'voelde' niet goed.

De nieuwe versie is wat robuuster geworden (wat gelet op de voorbeelden van Hacker nog wel iets meer zou kunnen) en de intentie is om een RC Free/Flair 2.4 te kopen van Hacker (of als alternatief: een Dido van rcparaworld Zwitserland, in Nederland rc-ppg).

Vreemd genoeg is in tegenstelling tot de rc vliegtuigbouw het gewicht van de Gondola niet het belangrijkste. Sterker nog: het advies is om vooral niet te licht te vliegen. Allemaal ruimte voor accu's dus. Met een 1100kv motortje moet je zo'n 7 minuten kunnen vliegen per 1000mA dus 3500ma al dan niet paralel met een 2400mA accu moet ruim voldoende zijn. 

Daarnaast is ook het starten (en landen) een soms wat abrupte beweging waardoor de gondola het zwaar te verduren krijgt.  De nieuwe versie ziet er heel wat robuuster uit.

Uiteindelijk verliep de 1e en 2e poging met de 1100kv motor en de drieblads 8" /6 spoed schroef niet goed af. Een van de magneten van de brushless motor bleek te zijn gebroken zodat de motor vastliep. De vervanger is E-flite 3200 770kv met 2x zoveel power (600-800 watt) en ook de schroef is aangepast naar een tweebladige 9x9 APC prop Thin E, dus meer spoed. Misschien wat http://users.skynet.be/fb746886/smb/index-NL.html.

De 3e vlucht op de club in Berlicum verliep feilloos, zelfs met een beetje thermiek. De aansluitende 4e vlucht eindigde in de verse mais/blub. Een beetje meer wind en een te haastige reactie waren de ooorzaak. Geen schade verder behalve een klein deukje in het ego. Een paar minuten vliegen van 12,6 naar 11,7 volt met 3500+2200 mA batterij.

De 4e vlucht bij de honkbalvelden in Rosmalen (tussen de Overlaet en de Groote Wielen, achter de Gamma) verliep ook goed. Weliswaar nogal wat geschommel (meer gewicht dus) i.v.m. de wind. Ook de stuurlijnen moeten wat bijgesteld worden.

De 5e vlucht in Trans Zwitserland verliep bijna desastreus. Omdat ik meer gewicht had toegevoegd verliep het starten zeer moeizaam. Omdat de startplek sterk helde, hoog gras met onkruid  en de startbeweging niet goed was resulteerde e.a. in buiteling de helling af. Gelukkig geen verder schade. (filmpje 15 mb).

image


image

rc parapente paraglider gleitschirm

 

 


Links:

Forums

Leveranciers

Modelvliegclubs

877685959
Nuttig


Ook leuk