Multidek zeilboot

 

Om de verschillende mastvormen en zeilvoeringen uit te testen kun je meerdere boten bouwen. Wat je ook kunt doen, en daar gaat het bij dit bouwmodel om, is 1 romp gebruiken en meerdere 'dekvormen'.

De mast in voor het midden is zo'n beetje de standaard. Wat dacht je van de mast voor op de punt, achterop, in een A-vorm, draaibaar etc.

Door een flexibel dek te maken c.q. het gebruikte dek snel te wisselen voor een ander maakt het mogelijk op 1 vaarmiddag met verschillende tuigages te varen. Daarvoor moet de romp wel voorzien zijn van een een roer met ontvanger en, gelet op het experimentele karakter, ook van een motorisch voortbeweging. Verder moet er wat ruimte onder dek zijn voor de te plaatsen servo's etc welke per 'dek 'kunnen verschillen. De stroomvoorziening kan onderdeel van de romp zijn. 


De romp is gevonden in een oude Saudade. Voordeel hiervan is de vast kielvorm (incl ballast). De romp moet stabiel en vormvast zijn en voorzien van een waterdicht compartiment voor ontvanger, batterij, motor en roerservo. Daarnaast moet er aanhechtingspunten zijn voor de dekbevestiging. Bij voorkeur met rvs bouten en per dek minimaal 4. In de romp moeten ook voorzieningen getroffen worden voor het aanbrengen van trimlood. Het roer mag gerust wat fors van afmeting zijn mede gelet op de verschillende zeilvormen en dito mechanische eigenschappen. 

 

De dekvormen. Als materiaal is multiplex natuurlijk het meest voor de handliggende. Ook materialen als lexan kunnen na het eerste dek in aanmerking komen. Dikte en sterke zijn te vinden in de dikte van de mutiplex zelf (gewicht !) 0f verstevigingen met ribben boven- of onderdeks.

Aansluiting en afdichting romp en dek. De multidek moet bestand zijn tegen ongewenste zeilbewegingen, m.a.w. zelflozend en de basis onderdelen (motor, batterijen, ontvanger etc moet waterproof uitgevoerd worden.

 

Zeilvarianten