Catalina basis info

pby cutawayEen vliegende boot. Dit vliegtuig is net voor de 2e wereldoorlog (WW2) in productie gekomen en is tijdens de WW2 voor groot belang geweest voor verkenningsvluchten, het opsporen van U-boten en reddingsacties voor gestrande piloten.

Dit type kan ook gevonden onder de naam PBY, Consa (Canadian Vickers), Nomad (Naval aircraft Factory),  GST (Rusland) Blackcat (WW2 squadron) etc.

 

Omdat er in de loop van tijd verschillende types zijn gebouwd moest er een keuze gemaakt worden welke type te kiezen. Vanaf PBY5a is het vliegtuig amphibies, ofwel het was uitgevoerd met wielen waardoor het ook vanaf een vaste landsbaan kon opstijgen.

Vervolgens de wijze van bouwen ARF, laser cut of scratch build.

Het is de laser-cut versie van Charlotte Aircraft charlotte pby1  geworden op basis van de Vintage bouwtekeningen en wel het 72`` model.

vintage PBY 5A Startup

 

Ter voorbeiding het internet afgestruind op foto's en films van het originele vliegtuig en natuurlijk ook de bouwverslagen en adverteerders met hun PBY ervaringen.

Landingsgestel.

De 5A heeft een Tricycle gear (retreactable neuswiel) waar de 5 versie een demontabel beech gear had in de taildragger vorm (klein wiel achter). De aangrijpingspunten van de (tijdelijke) voorwielen vinden we nog wel terug bij de 5A versie t.b.v. onderhoud aan het landingsgestel. Omdat de 5A er mooier uit ziet met zijn 2 wielen in de zijkant maar ik vooralsnog geen energie wil steken in de beweegbare wielen wordt de uitvoering voorbereid op beweegbare wielen maar wordt voor het vliegen op vaste grond een noodoplossing gebouwd. De achterwielen worden dan tijdelijk vervangen (of aangevuld met een extra,  demontabele, as met 2 wielen) en het voorwiel wordt voorin onder de neus vast ingeschroefd. wheels

Motoren

Afhankelijk van het uiteindelijke gewicht maar in ieder geval ruim genoeg. Speciaal aandacht voor de maatvoering ivm de afwerking. De Catalina's konden op 1 motor vliegen ivm efficiency. http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1552716&page=3

http://www.rcuniverse.com/forum/electric-general-discussion-106/3899872-electric-power-system-questions-large-pby-5a.html#post3899872

Accu('s)

e.a. afhankelijk van de motoren maar in ieder geval 3s en minimaal 2200 mA. De vraag is hoe makkelijk de accu te wisselen is, anders electro aansluitng maken voor laden via een transporteerbare Accu en lader.

Neus uitvoering

Vorm cockpit ( en aantal mitraleurs ). Materiaal kan zijn plastic, messing. Piloot gedeelte moet in zijn geheel verwijderbaar zijn i.v.m. onderhoud, accu etc

Blisters

Onderzoeken hoe deze levensecht te maken zijn en/of openbaar c.q. verwijderbaar.

Kleuren schema

1e voorkeur de Blackcat maar of dat nu zo handig is met vliegen ? In ieder geval een 'oorlogsuitvoering' Een blusboot kleurenschema als alternatief ?

Verlichting

2 zeer felle landingslichten, rood en groen op de vleugels, blauw boven op de vleugels, wit tail-licht en geel knipper achter de vleugel ?

Zender

Met de MC12 van Graupner moet het lukken (35). Hooguit een extra knopje voor de lampen.

 

voorbeeld laser cut catalina

details extern

Vliegen met de Catalina

Informatie over de catalina

Leuk, interessant of anderzins

http://www.warbirdregistry.org/pbyregistry/pbyregistry.html#PBY-5

Russische ontwikkeling van watervliegtuigen (23 min)

flugmodellbau online

film vanaf staart rc Catalina