Gudsekop

gudsekop

 

matenplan dwarsdoorsnede

De Gudsekop is een fries sk├╗tsje van 13.50 mtr lengte.

Dit schip is een van de weinige bruine vloot schepen zonder motor.

Het schip wordt geexploiteerd door de stichting Gudskop en  heeft een ligplaatst in Akkrum (Friesland).

Uiteindelijk is het de bedoeling dat het model RC bestuurbaar wordt en wel zodanig dat alle zeilfuncties via servo's en winches uitgevoerd kunnen worden.

 

Bouwproces

Aan de hand van het spanten plan, zoals dat te vinden was een uitgave ter viering van het 65 jarig bestaan van het schip is met balsa houten latjes de romp gemaakt. De spanten zijn mooi hoog boven de bouwplank geplaatst zodat je ook aan de onderkant goed bij kunt. Voordeel van zo'n groot/breed schip is dat je simulataan aan bakboord en stuurboord kunt werken

Bouwtekeningen 

Bouwplank

Voor de kop zijn massieve blokken van balsa gebruikt welke in de vorm geslepen zijn c.q. uitgeholt.

Bollestal

De Bollestal aan de achterzijde is vormgegeven d.m.v. hele dunne balsa latjes en plamuur.

zijzwaarden

De zijzwaarden en het roer zijn van eiken hout. Twee plankjes met daartussen lood zodat ze makkelijk zakken en niet opdrijven. Ze worden aan iedere zijde voorzien van een servo zodat ze afzonderlijk gehesen kunnen worden.

Roer

Het bedienen van het roer wordt nog een mooie uitdaging. Waar laat je de servo en hoe zorg je ervoor dat de grootschoot geen verwarring opleverd.

Mastwerk

De mast en giek van grenen. Leuk om te maken maar valt erg zwaar uit. Een hollemast van houtmaken zou kunnen maar is qua gewicht door het lijmen waarschijnlijk net zo zwaar. Een carbon mast met houtverf lijkt de beste oplossing.

Zeilen

Een zeil-set van spinnakerdoek en een demonstratie-set van doek. De fok moet bak gezet kunnen worden dus dat betekent een extra servo. Voor het katten van het grootzeil komt ook een voorziening en dat in combinatie met een verstelbare kraanlijn. 

Gewicht en verhoudingen.

Bij modelbouw gaan alle verhoudingen 'op een hoop'. Waar de lengte met een factor 1:10 werkt gaat het zeiloppervlak met een factor 1:100 en het volume ten slotte naar 1:1000. Het simpelweg maken van een kleine werkende versie werkt dus nooit. De meeste modelbouwers bouwen te licht en moeten vervolgens extra ballast toevoegen. Voor de gudsekop betekent dat lood in het bodemvlak en, als het niet anders kan, een valse kiel met bulb onder het schip. De valse kiel is waarschijnlijk ook nodig om het verleieren tegen te gaan. De gudsekop heeft gelukkig (en uitzonderlijk) een extra, spievormige, houten balk.