woensdag, mei 04, 2022 admin Mobiel 144

Modelbouw

Diverse modellen en Bouwprojecten. Lid van mbcTitanic.nl in 's-Hertogenbosch

 Grote Munsterlander

Onze hond Puck tijdens de aanlegproef van de NGMV20211006 aanlegproef puck

Watersport

Bridge

Bouwproces gestart

pby cutawayEen prachtig verjaardagscadeau op 2 febr 2014. Het pakket was bijna duurder aan verzenden en inklaringskosten maar vooruit. dan heb je ook wat. 

Eerst maar eens kijken wat er allemaal in de doos zat. Naast alle voorgesneden onderdelen ook de blister en de motor 'cowls'.

 

IMG 1185 640x480 web

Vervolgens een tekening van een 80'' model omgezet naar 72'' ofwel zo'n 182,9 spanwijdte.

foto 4 [640x480 web] foto 3 [640x480 web]

En tenslotte eens gekeken in hoeverre de tekening overeenkomt met de laser-cut onderdelen. Dat is overigens ook een leuke manier om vertrouwd te raken met het model. Blijkt een van de vleugelprofielen af te wijken van de rest. Bewust of vergissing ?

Scan

Van alle belangrijke onderdelen een scan 1:1 gemaakt of een foto (1:1) met afmetingen.

Bouwraam / plank

IMG 1246 [800x600]

Hoe houden we alles recht en evenwijdig. De catalina in aan de bovenzijde volstrekt horizontaal en strak. Dat wordt dus het uitgangspunt bij de bouw. Dat wordt dus een bouwplank voor de vleugeldelen en bouwraam (Cat komt er in te hangen) voor de romp. Mooie uitdaging om uit de veelheid van tekeningen, bouwsystemen de juiste positie te bepalen voor de profielen f1,f2, f3 (f4).

 

 

 

Bepaling bouwmaterialen.

Naast de laser-cut onderdelen moeten er ook nog latje en balsa platen gekocht worden. Even naar Hobby-In in Waalwijk voor de beste verzameling van hout en balsa in de omgeving. Opmerkelijk dat je met balsa latjes (5*5) al zo'n sterk geraamte kunt maken laat staan als je dat bekleed met balsa en afwerkt met een glasmat. 

Bouwplanken voor de achtervleugel en 2 vleugeldelen

IMG 1283 [800x600]De achtervleugel is  relatief simpel. Hoe echter de connectie te maken met de rest van het vliegtuig is een mooie puzzel.

De vleugeldelen zijn echt gecompliceerd. Zowel aan de voorzijde als de achterzijd vallen de vleugels 'terug' richting  wingtip. De vleugel is aan de bovenzijde horizontaal (alle originele foto en bouwtekeningen) en toch moet de onderzijde van de vleugel ook een vlak vormen. Bouwen in het luchtledige dus. werkvolgorde: eerst een bouwraam met alle tussenmaten. Vervolgens de achtlerijst gemaakt en deze vastgeplakt en daarna de 3*3 houten ligger aan de bovenzijde. Vervolgens de 5*5 balsa ligger aan de onderzijde en deze verbonden met balsa plaatje voor de stijfheid.

O ja. De vleugels worden aan de romp 'vast' gemaakt met lasercut onderdelen. Vooral het gedeelte in de romp bepaald de hoek van de vleugel t.o.v. de romp. Dit heb ik dus maar even uitgesteld totdat de vleugeldelen gereed zijn. Probleempje is wel dat ik nu moet zagen omdat ik e.a. niet meer in de romp kan plaatsen.

 

Bouwproces foto verzameling