Zulu Heckwheeler
Dit soort raderboten werden gebouwd in Glasgow omstreek 1882.
De schepen waren bedoeld te varen op meren en rivieren voor o.a. Burma en India . Ook in Belgie werden ze gebouwd voor de Congo. Daarvan zijn echter nauwelijks gegevens te achterhalen.
Het 'originele' model was 31 mtr lang en 7 mtr breed (ofwel 501/2 inch, beam 11 inch). Na het lezen van 'n serie artikelen van Model Boats uit 1982 ( ik mis nog deel 4 ) moest ik tot de conclusie komen dat het model ' verzonnnen' is door Ray Vines. Maar kijk eens onder ' historisch ' dan zie je toch veel schepen die als voorbeeld gebruikt hadden kunnen worden.
De eerste boten ( rond 1783 ) werden uitgerust met een ketel uit een locomotief , scheepsketels bestonden toen nog niet. Slechts een aantal schepen zijn op eigen kracht naar India gevaren. De meesten werden gebouwd in Glasgow, dan weer uit elkaar gehaald en vervolgens verscheept . Daar aangekomen werden ze weer opgebouwd en verder afgewerkt al naar gelang de taak van het schip.
Gegevens Model (schaal 1 : 24).
De bouwdoos is van Model Dockyard plans nr. mm1329.
Afmetingen |
Ketel |
||
Lengte |
90 cm |
Werkdruk |
< 3 bar |
Breedte |
22 cm |
Waterinhoud |
0,6 ltr |
Diepgang |
5 cm |
Brandstof |
Campinggas |
Gewicht |
5 kg |
||
Materiaal |
Aluminium |
||
Aandrijving |
2 oscillerende stoommachines. Dubbel werkend |
||
Stoomverdeling |
Omkeermechanisme |
Het model is gebouwd door Gerrit de Hamer ( in 2017 overleden ) en door Maarte van Logten gekocht tijdens de veiling op MBC Titanic onder voorwaarde dat het in de vaart zou blijven.
Op youtube staat al enige jaren een filmpje uit 2005 van dit model (http://youtu.be/FWdZYDuqC2Y), de scheepsnaam Niels is de kleinzoon van Gerrit. Het oorspronkelijke model heet Zulu van Model Dockyard (mm1329).
Bij de zoektocht naar soortgelijke modellen en vooral het historische voorbeeld is het Internet afgestruind (zie Historisch).
De stoommachine (oscillerend) is van Regner, de ketel lijkt op die van Wilesco .
Zoektermen
hekwieler, Sternwheeler, paddle steamer, raddampher, dampfboot, irriwaddy river,
Links
- http://www.model-dockyard.com/acatalog/model-boat-magazine-Paddle_Steamers.html
- https://modelshipworld.com/index.php?/topic/15054-sternwheeler-zulu/
- https://de.wikipedia.org/wiki/Dampfschiff
- https://youtu.be/ThoCzWLifKU
- https://www.spmbc.org.au phil clarke n'kosi, bwwinter_2013.pdf
- http://www.kingswearcastle.co.uk/burmese.htm hata 1887
- http://www.steamboats.de/
- http://www.steamboats.org/steamboat-model-building.html
- http://www.paddlesteamers.info/BritishPaddleSteamerIndex.htm
- Stoomsloep en Stoomsloepen. http://www.stoommachine.info/stoomsloep/index.html
- Links naar ander sites over stoom
- http://www.stoommachine.info/links.htm
- http://steamboats.com/museum/index.html (deceased)
- Sounddogs.com https://retired.sounddogs.com/results.asp?Type=1&CategoryID=1010&SubcategoryID=31
(ver)Bouw
Omdat het gewicht met een gevulde watertank, een nieuwe, volle gasfles, nog water in de condenspot en een paar accu's al snel de 7,5 kg haalde kwam de diepgang op een kritisch punt. Sterker nog, elk voorbij varend schip gaf te vrezen voor overslaande golven. I.v.m. die extra diepgang had Gerrit het schoepenrad al op een verhoogde steun gebouwd. Simpele maatregelen om het gewicht te reduceren (met enkele onsjes:
- slechts 1 accu gebruiken
- water uit condenser weggooien alvorens te varen
- een half lege gasfles gebruiken tijdens het varen
Wat ingrijpender is de bovenbouw aanpassen (0,5 kg) minder.
Experimenten met een 'valse bodem' leverde een heel onstabiele boot op, en de schoepen raakten niet meer het water. 1 cm balsa zorgt voor een vermindering van de diepgang met 1 cm. Alternatief zou zijn 2 cm en additoneel lood toevoegen in de valse bodem t.b.v. de stabiliteit
Historisch
Gelukkig is er Internet waardoor er toch veel infomatie boven water is gekomen.
Cad
There are no images in the gallery.
Uitzoeken
Diverse foto's en artikelen.
There are no images in the gallery.